„HŽ Putnički prijevoz, svojim lošim poslovnim potezima zapostavlja i gasi radna mjesta, ukida vlakove koji povezuju Istok s ostatkom Hrvatske što u konačnici ne dovodi do ušteda, već takvo poslovanje uzrokuje smanjenje broja putnika i drastičan pad prometa,” ističe skupina zaposlenika HŽPP-a iz Vinkovaca koja želi ostati anonimna (imena poznata redakciji).
Tvrde kako je zauzimanje za projekte i očuvanje radnih mjesta u Slavoniji isključivo na deklarativnoj razini jer je u zadnje dvije godine u regionalnoj jedinci HŽPP-a (domicili Vinkovci, Slavonski Brod, Osijek i Pleternica), broj radnika smanjen za više od 40 među kojima su pregledači vagona, kondukteri, strojovođe, blagajnici, a čija se mjesta odlaskom u mirovinu ne popunjavaju. Višak obveza popunjavaju za to, kažu, nekvalificirani ljudi, primjerice pregledači vagona obavljaju posao vlakovođa ili su zamjena kondukterima. Rezultat je, kažu, nezadovoljstvo i stres kod radnika, a nerijetko i zdravstveni problemi.
“Imamo primjere kako su pregledači vagona uz svoj posao obavljali i onaj vlakovođa, čak i u nedostatku konduktera ih se znalo poslati na vlak da kao pratnja zamjenjuju konduktere iako za to nisu obučeni i putnicima ne pregledavaju prijevozne karte. Rasporedni šefovi zbog kroničnog nedostatka ljudi, između ostalog jer su svim radnicima na određeno vrijeme raskinuti ugovori, svakodnevno moraju improvizirati plan rada moleći strojovođe i konduktere da uskoče i popune vlakove ne bi li se putnički promet odvijao normalno i ne bi li se zadovoljila logistika u Zagrebu,” nabrajaju primjere ogorčeni vinkovački željezničari i dodaju kako je samo kod vinkovačkih konduktera u zadnjih 15 godina, godišnje zabilježen najmanje jedan slučaj moždanog ili srčanog udara, a nekoliko je završilo smrću što je zabrinjavajuće jer vinkovačka vlakopratnja trenutno broji manje od 50 ljudi, navode.
Nebriga prema Slavoniji, nastavljaju, vidi se u ukidanju linija i slabom povezivanju brzih vlakova iz Zagreba s lokalnim vlakovima koji iz Vinkovaca idu prema okolnim mjestima. Nekada su se povlastice za putovanja ljeti prema jadranskim destinacijama mogle dobiti u Vinkovcima, Vukovaru ili Osijeku, a danas samo od Zagreba.
“Odgovori da vlakovi nisu profitabilni ne stoje jer je željeznica svuda u svijetu u minusu i taj minus se sufinancira iz državne blagajne, no usprkos tome željeznički prijevoz je širom Europe prepoznat kao siguran i važan. Do Zagreba se od Vinkovaca putuje gotovo četiri sata. Čak sat i pol dulje nego prije 30 godina. Nevjerojatno je da nije uspostavljen međunarodni vlak sa Srbijom i da primjerice 30 godina nije uspostavljen promet prema Brčkom i BiH, nekad vrlo frekventnoj liniji,” kažu željezničari.
U odgovoru HŽPP-a, kojega potpisuje Ivana Čubelić koordinatorica za odnose s javnošću iz ureda Uprave, navodi se, između ostalog, kako je na području Regionalne jedinice Vinkovci u zadnje dvije godine broj radnika smanjen za 53 zaposlenika zbog reorganizacije poslovanja i izmjena u tehnološkom procesu rada.
„Za većinu radnika ugovor o radu prestao je sporazumno s poslodavcem ili osobno uvjetovanim otkazom. Potreban broj radnika koji izravno rade na izvršenju voznog reda utvrđuje se za svaki vozni red, a sukladno izračunu za vozni red 2021/22. potreban broj vlakopratnog osoblja u Regionalnoj jedinici Vinkovci iznosi 92 radnika, a trenutačno ih je 97. Vezano uz navode anonimnih vinkovačkih željezničara, najoštrije odbacujemo tezu da je HŽPP na vlakove raspoređivao osoblje koje nije obučeno za odgovarajuće poslove. Zbog epidemije Covida-19 zabilježeno je veliko smanjenje broja putnika, a time i prihoda zbog čega je bila nužna racionalizacija poslovanja i smanjenje opsega prijevozne usluge. U prosincu 2020. smanjen je obujam prijevozne usluge za oko 10 posto na području cijele RH. Radnim danom na relaciji Vinkovci – Slavonski Brod – Zagreb – Vinkovci voze 22 vlaka, na relaciji Osijek – Zagreb – Osijek 5 direktnih vlakova i 1 vlak s presjedanjem u Koprivnici. Vrijeme vožnje ovisi o stanju željezničke infrastrukture. Vlakovi koji povezuju Hrvatsku i Srbiju ne voze zbog epidemiološke situacije. Akcijske cijene prema obalnim odredištima HŽPP nudi više od 10 godina. Svi putnici koji putuju iz bilo kojeg grada ili mjesta prema moru mogu koristiti navedene popuste. Putnicima se ispostavlja najpovoljnija karta, odnosno kombinacija karata – jedna karta do Zagreba, a druga po akcijskoj cijeni od Zagreba do obalnih destinacija. Tijekom ljetne sezone 2019. u sklopu akcijske ponude Vlakom na more vozili su direktni vagoni iz Osijeka i Vinkovaca prema Splitu za koje nije zabilježen veći interes putnika s područja Slavonije te je od 1. lipnja do 30. rujna 2019. jednosmjernu kartu do Splita po cijeni od 150 kn s područja Osijeka i Vinkovaca kupovalo prosječno 7 putnika dnevno,” navodi se u odgovoru i dodaje kako Uprava HŽPP-a drži anonimne navode željezničara iz Vinkovaca neosnovanim, ističući pozitivne poslovne rezultate u prvoj, kriznoj godini, a i 2021. HŽPP završit će u plusu s redovito podmirenim obvezama.