U Domu za starije i nemoćne osobe Vinkovci djelatnici Policijske uprave vukovarsko-srijemske održali su predavanje “Prevencija kaznenih djela na štetu starijih osoba”.
Starije osobe, moglo se čuti, često su žrtve prevaranata koji se pojavljuju na kućnom pragu, ali isto tako sve više “nasjedaju” i na prijevare putem telefona ili računala. Na te prijevare posebno je usmjerena i javna kampanja MUP-a „Web heroj” koja upozorava na: prijevare s računima, „direktorske” prijevare, investicijske prijevare, prijevare pri online kupnji, romantične prijevare i slično.
Korisnici Doma možda su zaštićeniji kada je riječ o prijevarama „na vratima”, ali su onima putem računala ili telefona izloženi kao i svi ostali.
Kako na sve ovo gledaju, koliko znaju i koja su im iskustva rekle su nam Marija Doležak i Vladimira Jergović.
„Ja sam već dobila dvije poruke „od kćeri” da joj se pokidao mobitel i da je to njezin novi broj i da otvorim Whatsapp. Mislim zašto bi mi kćer slala poruku, bilo bi logičnije da nazove ili da ja nju nazovem na taj novi broj. Jednom sam dobila poruku da mi je stigao paket, ali ga ne mogu isporučiti zbog nepotpunih podataka, a paket uopće ne očekujem. Ja sam i na Facebooku, a tu svakave sumnjive poruke dolaze u komentarima ili vam stignu odmah čim prihvatite neko prijateljstvo koje onda odmah blokiram. Ako se javim na nepoznat broj i krenu s nekakvim pozivima na prezentacije i ponudama, ja odmah poklopim. Uglavnom znam da se svašta događa i vrlo sam oprezna.”, rekla nam je Marija Doležak.
Predavanje je, kazala je, bilo korisno jer je uvijek dobro biti što upućeniji posebice što su starije osobe osjetljivije pa i lakše „nasjednu” na pokušaje prevaranata. S ovim se slaže i Vladimira Jergović.
„Predavanje je bilo korisno. Za neke stvari sam znala, a čula sam i nešto novo. Jednom sam i ja „nasjela” kad su mi preko telefona ponudili kapsule za oči koje sam i naručila, a poslije su me zvali da naručim još. Možda to i nije bila neka prijevara, ali moja djeca su mi odmah rekla da to više nikada ne radim i da ne prihvaćam ništa što se nudi preko telefona. Zato sada kada vidim nepoznat broj ja odmah blokiram”, rekla nam je o svom iskustvu Vladimira Jergović.
U prvih šest mjeseci ove godine na našem području bilježi se porast broja kaznenih djela prijevara za 25 %, a uočava se da su žrtve uglavnom starije osobe, istaknula je policijska službenica za prevenciju Marina Škarica.
“Zato bih i ovom prilikom zamolila naše starije sugrađane da vode računa o tome, budu oprezni i ne puštaju nepoznate osobe u svoj dom, posebice ako su sami, te da u svakoj prilici posebno vode računa o zaštiti osobnih podataka i zaštiti bankovnih podataka jer prijevare najčešće u cilju imaju da žrtva ostane bez svojih novčanih sredstava”, pozvala je.
„Zato je važno da građani nigdje, ni u kojim okolnostima, nikome ne daju ili šalju svoje osobne podatke posebice one vezane za bankovne kartice. A ako smatrate da ste bili žrtvom prijevare ili da ste došli u rizik da to postanete jer ste nekom poslali svoje podatke, molimo vas obavijestite banku i policiju o tome”, naglasila je Škarica.
Predavanja poput današnjega, kazala je, policijskim službenicima su prilika i da u neposrednom razgovoru s osobama starije životne dobi uoče gdje su možda najveći rizici.
“Danas smo utvrdili da ih većina koristi mobitele, znaju što je SMS poruka, a neki se koriste i društvenim aplikacijama, znaju što je e-mail. A sve su to i najčešće kanali putem kojih prevaranti dolaze u kontakt sa žrtvom koju pokušavaju dovesti u zabludu i uzeti joj novac”, istaknula je Marina Škarica.