U programu 20. Dana Matice hrvatske u Vukovarsko-srijemskoj županiji danas je u dvorani Ogranka Matice hrvatske u Vinkovcima predstavljena knjiga “Povijest klavirske literature” istaknutog hrvatskog pijanista, glazbenog pedagoga psihologa i sociologa Jakše Zlatara.
O knjizi je govorio autor Jakša Zlatar, a uvodnu riječ dao je predsjednik OMH u Vinkovcima Dražen Švagelj.
Knjiga Jakše Zlatara sveobuhvatan je prikaz repertoara za instrumente s tipkama nastalom u renesansi, baroku i pretklasici, piše o knjizi Pavao Mašić.
Riječ je o sintezi izlaganja, poput one kojom se služio Josip Andreis u Povijesti glazbe, jer slično i Zlatar potkrepljuje tekst mnogobrojnim referencama istaknutih autora koji su se bavili tematikom od interesa za pijanistički repertoar. Kako je riječ o glasoviru, ali i njegovim srodnicima (klavikordu, čembalu i orguljama), razumljiva je potreba da se rani repertoar, premda nije zastupljen na (klavirskim) koncertima, stavi u kontekst cjeline jer je izvorište povijesti klavirske literature.
Zlatar se stoga u prvom dijelu i bavi raznovrsnim instrumentarijem i počecima skladanja za instrumente s tipkama, pri čemu pažljivo bira stručnu terminologiju pa, primjerice, naziva glazbu klavirskom, a ne pijanističkom, zato što obuhvaća sve instrumente s klavijaturom. Također ne propušta čitatelja dodatno informirati bogatim nizom glazbenih primjera i referenci na najvažnije skladatelje renesanse, njihove klavirske skladbe, metode i škole
te, ponajprije, pristupe tretmanu klavijature i njoj pridodana zvuka.
U drugom dijelu (barok) izdvajaju se najveće skladateljske osobnosti, osobito J. S. Bach kojem je posvećena gotovo polovina knjige. Pritom su detaljno prikazana sva njegova relevantna djela, kao i šira slika njegova klavirskog opusa. Na sličan su način obrađeni Couperin i Rameau, te Händel i Scarlatti.
U trećem dijelu govori se o skladateljima galantnog stila, poglavito Bachovim sinovima. Autor nije nepotrebno širio tematiku te je vješto balansirao u detaljnosti izlaganja en general i en particulier, pri čemu je donosio elokventne primjere iz opusa istaknutih predstavnika pojedinih stilova. Čitatelju je tako pružio panoramu skladatelja, ali i uvid u njihove stvaralačke dosege, zbog čega ih i danas pamtimo. Stoga vjerujem da će knjiga biti zanimljiva ne samo pijanistima, već i širem krugu čitatelja koje zanima povijest klavirske literature, navodi Pavao Mašić.