Iznimno bogato i atraktivno, 26. izdanje Svjetskog festivala animiranog filma – Animafest Zagreb, ponovno će od 6. do 11. lipnja Zagreb učiniti svjetskim središtem animacije i potvrditi da zasluženo ima status jednog od vodećih svjetskih A festivala. Više od 300 filmova najrazličitijih tehnika, žanrova i trajanja, publika će moći pratiti u kinima Europa i Tuškanac, te Zagrebačkom plesnom centru, ali i na open-air projekcijama u parku Zrinjevac. Program Animafesta predstavili su na konferenciji za medije u srijedu umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, producentice Paola Orlić i Matea Milić, te članovi selekcijskih komisija Nikica Gilić i Vesna Meštrić.
Već tradicionalno, uvod u glavna festivalska zbivanja bit će program Animation goes MSU!, koji s projekcijama na medijskoj fasadi najvećeg zagrebačkog muzeja počinje već 24. svibnja, a koje je predstavila viša kustosica i jedna od izbornica, Vesna Meštrić. Potom će tijekom dva vikenda uoči festivala Animafest publici opet darovati seriju besplatnih open-air projekcija na Zrinjevcu.
“Zrinjevac se lani pretvorio u najljepše zagrebačko kino, a open-air projekcije izazvale su golem interes javnosti. Stoga ih publici ove godine darujemo dvostruko više, uvjereni kako su najbolja najava 26. festivalskog izdanja”, rekla je producentica Paola Orlić.
Festival najavljuje i nova animirana špica te plakat, djelo mlade hrvatske animatorice Tee Stražičić, koja se trenutačno nalazi na rezidenciji u Danskoj. U konferenciju se uključila putem servisa Skype, te zahvalila festivalu na povjerenju i kontinuiranoj potpori domaćim autorima.
Središnji program i ove godine čini 6 natjecateljskih cjelina, za koje su pristigle prijave više od 1700 naslova iz više od 70 zemalja. Selektori natjecateljskih programa bili su Daniel Šuljić za natjecanje dugometražnog filma, Ana Hušman, Draško Ivezić i Daniel Šuljić za natjecanje kratkometražnog i natjecanje hrvatskog filma, Nikica Gilić, Martina Meštrović i Daniel Šuljić za natjecanje studentskih filmova, Vesna Meštrić i Daniel Šuljić za Animation Goes MSU! te Martina Peštaj za natjecanje filmova za djecu.
Umjetnički ravnatelj Daniel Šuljić predstavio je selekciju kratkometražnognatjcanja, u koju je uvršteno 46 naslova, među kojima i oni velikana poput Georgesa Schwizgebela (Švicarska), Phila Mulloya (UK), Igora Kovalyova (Rusija) i Theodora Usheva (Kanada), ali i ključna imena kineske nezavisne animacije – Lei Lei, Jie Shen, Haiyang Wang te Xi Chen i Xu An. Uz novi val animacijskih zvijezda u usponu, kao što su Peter Millard (UK), Paul Wenninger (Austrija), Celine Devaux (Francuska) i Laura Harrison (SAD), potrebno je istaknuti sjajan uspjeh hrvatske animacije, koju će u kratkometražnom natjecanju predstavljati čak četiri autora: Marko Tadić s filmom Moving Elements, Martina Meštrović s Peter’s Forest, te Vladimir Kanić s filmom Only Lovers Leave to Die i Veljko Popović sa Planemo. Kanić je svoj film predstavio uključenjem u konferenciju putem Skypea, a Popović je osobno najavio svoj najnoviji film.
“Već dugo kroz žestoko selekcijsko sito glavnog, međunarodnog natjecanja kratkog metra nije prošlo čak četvero hrvatskih autora. Domaćoj produkciji Animafest Zagreb oduvijek je posvećivao veliku pažnju kroz razne programe, a kako je posljednjih godina ona narasla na respektabilnu brojku od tridesetak naslova godišnje, lani smo uveli i natjecanje hrvatske animacije. Ove je godine (uz već spomenuta četiri naslova i još jedan u natjecanju filmova za djecu) u njega uvršteno još deset filmova velike raznolikosti u izboru tema i tehnika animacije – od donedavno za hrvatsku animaciju netipičnih lutkarskih filmova, preko nekoliko eksperimentalnih pa do klasičnih 2D-crteža“, rekla je Paola Orlić.
Daniel Šuljić predstavio je potom natjecanje dugometražnog filma, koje donosi devet iznimno atraktivnih naslova različitih tematika i tehnika – od hvaljene Anomalise Charlieja Kaufmana i Dukea Johnsona, preko španjolske ekološke senzacije Psiconautas, the Forgotten Children Pedra Rivera i Alberta Vázqueza, do američke dokumentarističke senzacije i laureata Sundancea, filma Nuts! redateljice Penny Lane. Stvarnim događajima inspirirani su Sabogal, snažna politička drama o ljudskim pravima utemeljena na nedavnoj kolumbijskoj prošlosti, te The Magic Mountain rumunjske autorice Ance Damian o borcu protiv komunizma kojem je glas posudio Jean-Marc Barr. April and the Extraordinary World Christiana Desmaresa i Francka Ekincija priča je o djevojčici koja traži nestale roditelje u vrijeme Napoleonove diktature, dok je Extraordinary Tales Raula Garcie vizualno raskošna ekranizacija pet kratkih priča Edgara Allana Poea. Posljednja dva naslova u dugometražnom natjecanju stižu iz Japana. To su znanstvenofantastični Harmony dvojca Michaela Ariasa i Takashija Nakamure, te cyberpunk priča The Empire of Corpses, u čijem je središtu partner Sherlocka Holmesa – John Watson.
Natjecanje filmova za djecu, koje, prilagođeno raznim dobnim skupinama bira medijska pedagoginja Martina Peštaj, imalo je ove godine 403 prijavljena filma, a na koncu je odabran 41. Predstavila ih je producentica Matea Milić, prema čijim riječima taj segment ovogodišnjeg programa nudi sjajnu priliku za upoznavanje djece s raskošnim obiljem animacijskih tehnika – od pijeska, preko crteža na staklu, klasične crtane animacije i 3D-a, pa sve do animiranog – sušija! I u ovaj segment programa uvršten je jedan hrvatski film, Prehlađeni vuk autorice Ivane Guljašević Kuman. Na sadržajnoj razini ovaj segment programa obiluje pričama o životinjama i o obiteljskim odnosima, a za nešto stariju djecu tu su i filmovi o traženju identiteta, ali i o solidarnosti te sudbini djece izbjeglica. Uz to, Animafest će, kao i prethodnih godina, za najmlađe organizirati radioničke edukacijske programe, nastavljajući tako odgajati nove generacije gledatelja ali i budućih animatora.
Nikica Gilić, član Festivalskog vijeća, ali i jedan od selektora, predstavio je program natjecanja studentskih filmova. “Studentska selekcija ove je godine bila iznimno raznovrsna i šarolika, predstavljala je najrazličitije poetike i tehnike animacije, tradiciju prerađenu kroz očište mladih autorica i autora, kao i najnovije tendencije i smjerove digitalne animacije i multimedijske poetike. Mađarski i drugi srednjoeuropski animirani filmovi, često uklopljeni u tradicije apsurda i egzistencijalizma, predstavljat će poslasticu za zagrebačku publiku, naviklu na autorski animirani film, dok će japanski, korejski, kineski i tajvanski studentski radovi oduševiti i visokom razinom izvedbe i uspješnim modelima modernizacije istočnoazijskih umjetničkih tradicija”, rekao je Gilić. Izdvojio je nekoliko zanimljivih ostvarenja, među kojima i Velodrool (Sander Joon), Nothing you Need to See (Keigo Ito) i The Apple Core (Remy Mathilde).
Dobitnici nagrada Animafesta izravno se kvalificiraju ne samo za nagradu Oscar, već i za Cartoon d’Or, od milja nazivan Europskim Oscarom, pa je upravo Oscarima posvećena jedna od ovogodišnjih tematskih cjelina. U sklopu nje, publika će moći vidjeti najeksperimentalnije animirane filmove koji su kroz povijest osvajali tu nagradu, potom blok oskarovaca po izboru višestruko nagrađivanog autorskog para Marcy Page i Normanda Rogersa, te konačno domaće naslove koji su konkurirali za nagradu Američke filmske akademije. Druga tematska cjelina posvećena je fenomenu Animanarchy ili Animation in the Raw te će uz povijesni pregled ključnih naslova, nastao u suradnji s kustosom Alexisom Hunotom, donijeti i izbor iz novije produkcije.
Kao što je već objavljeno, Nagradu za životno djelo 2016. Vijeće Animafesta dodijelilo je belgijskom animacijskom velikanu, Raoulu Servaisu. On će nagradu osobno primiti na otvorenju festivala, a njegovi će radovi biti predstavljeni u programu Majstori animacije.
Na filmske programe nadovezuje se i treće izdanje Međunarodnog znanstvenog skupa o animiranom filmu, Animafest Scanner III, koje će 7. i 8. lipnja ponovno okupiti vodeće povjesničare i teoretičare animacije iz cijeloga svijeta. Uz filmski program, dodatno se razvijaju i programi kojima se animacija predstavlja izvan kinodvorana: u muzejskom i galerijskom prostoru (projekt Animation goes MSU! i izložbe u galeriji ULUPUH), u svijetu videoigara te u javnom prostoru, putem evenata i AV-performansa.
Prve festivalske iskaznice za festivalske programe, tzv. Early Bird iskaznice, koje nude velik broj pogodnosti, već su u prodaji u sustavu Entrio, dok će ulaznice za pojedinačne festivalske programe biti dostupne početkom svibnja.
Partneri festivala su Hrvatski audiovizualni centar i Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport.