„112, izvolite!“ Vjerujemo kako je ova rečenica pružila osjećaj sigurnosti mnogima kojima je ovaj hitan poziv bio vapaj za spasom, a pomoć je bila samo jedan poziv daleko. U trenutku rastresenosti i panike, bilo je teško razaznati koji je broj za hitnu pomoć, koji za policiju, a koji za vatrogasce. Već dugo ne moramo razmišljati koji broj odabrati, dovoljno je samo utipkati 112, a operateri će nas spojiti ili poslati onu službu koju trebamo.
Točno dvadeset godina operateri pružaju pomoć unesrećenima diljem zemlje. Uvođenjem jedinstvenog europskog broja 112 11. veljače 2005. godine u Republici Hrvatskoj uspostavljena je koordinacija svih brojeva hitnih službi. U Europskoj uniji uveden je još 1991. godine. Najprije se ovim poslom bavila Državna uprava za zaštitu i spašavanje, a kasnije je ustrojena u Ministarstvo unutarnjih poslova kao nova ustrojstvena cjelina Ravnateljstvo civilne zaštite. U ovih dvadeset godina zaprimljeno je više od 37 milijuna poziva.
Na državnoj razini postoji dvadeset županijskih centara 112, a centar kojem pripada naša županija smješten je u Vukovaru i broji 9 operatera koji rade u smjenama 365 dana u godini, 7 dana tjedno, 24 sata dnevno. Sustava je to koji nikada ne spava i uvijek je spreman pomoći građanima. O brzini njihove reakcije, shvaćanja paničnih pozivatelja, uspješnosti umirivanja, često ovise i tuđi životi. Iako „samo“ sjede u svojim stolcima ispred monitora sa slušalicama na glavi, dio su drame ljudskog života. Nasilje u obitelji, prometna nezgoda s prikliještenom osobom samo su neke od primjera. Operater je taj koji treba umiriti pozivatelja i od njega uzeti podatke kako bi mu pomogao i spojiti ga sa službom koja mu je potrebna. Ovo je uvjerljivo jedan od najstresnijih poslova u Hrvatskoj, a kako izlaze na kraj s nakupljenim stresom, samo oni znaju.
O stanju u našoj županiji razgovarali smo voditeljem Službe civilne zaštite Vukovar Stjepanom Draganićem. „Prošle godine zaprimili smo 60 tisuća poziva. Naš dnevni prosjek poziva je 165. Kod izvanrednog događaja poput nevremena na našem području kada je poziva puno više, pozivi se prelijevaju u najbliže županijske centre. No, preventivnom radom poput podizanja dodatnih operatera na posao tijekom posljednjeg jačeg nevremena u kojem su nastradali Bošnjaci i Županja uspjeli smo primiti sve pozive“, kaže Draganić. Međutim, u trenucima poput ovih nije rijetkost kako građani traže intervenciju vatrogasca za dva pomaknuta crijepa na krovu. Telefonija tada biva zaglušena bez razloga jer vraćanje nekoliko crjepova nije dužnost vatrogasaca.
„Najveći udar poziva bio je nakon stupanja na snagu zabrane napuštanja mjesta prebivališta i boravka za vrijeme pandemije. Taj dan imali smo preko 1200 poziva“, dodao je.
Od samog početka 2005. godine, vidljivo je značajno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. U prvih pet godina, čak 77 % poziva bilo je nenamjenski i zlonamjerno, a u protekloj godini smanjilo se na 0,01 %. Prošle godine, kažu, primili su svega pet takvih poziva. Razlog za ovo smanjenje jesu preventivne aktivnosti, ali i edukacija građana svih generacija. Ovakvi pozivi su kažnjivi pa se protiv takvih osoba lako pokreće sudski postupak. U prvoj sekundi poziva, ovaj sustav točno locira pozivatelja i daje sve osnovne podatke o njemu. No, to nije znala maloljetna osoba koja je četiri dana zaredom dojavljivala složniji događaj. „Radilo se o požarnoj intervenciji s ozlijeđenim osobama s mogućom prisutnošću eksplozije. Bili su angažirani vatrogasci, hitna medicinska pomoć, policija, plinarsko društvo. Ispostavilo se kako su sve četiri dojave bile lažne“, navodi jedan od primjera.
Ima tu i raznih trivijalnih poziva na čiju se temu, kako kaže, mogu snimiti razne komedije. Vikendom su za to zaslužni mladi, a bio je i slučaj kada je jedna osoba u šest mjeseci ostvarila čak 621 poziv prema centru 112. Tijekom velike gužve na A3 u koloni od 25 kilometara javljali su se ljudi koji su gladni, žedni, moraju na wc.
Od kolovoza 2023. godine sustav 112 obavlja i zadaću ranog upozoravanja stanovništva prilikom nastanka ili prijetnje od nastanka velike nesreće ili katastrofe. Svjedoci smo kako nam istovremeno telefoni sumanuto počnu vibrirati i prikazivati poruku upozorenja. „U našoj županiji je ovaj sustav aktiviran tijekom požara u Drava International i gustog crnog dima. Općine koje su se našle na putu toga dima zatražile su slanje poruka građanima da ne otvaraju prozore i ne izlaze bez potrebe“, kazao je Draganić.
Ni stranci neće biti zakinuti za pomoć, pogotovo ako govore engleskim, njemačkim, talijanskim, mađarskim ili češkim jezikom, a za ostale jezike se snalaze putem veleposlanstava ili sudskih tumača. Pravilo je da niti jedan poziv ne ostaje neodgovoren. Radi pomoći u zbrinjavanju raseljenih osoba iz ratom pogođene Ukrajine aktiviran je i broj 114 kao besplatni broj za sve informacije o smještaju, prehrani, zdravstvenoj zaštiti, školovanju, radno-pravnom statusu, na hrvatskom i ukrajinskom jeziku. U pandemiji COVID virusa aktiviran je i broj 113 za sve informacije vezane uz zaštitu.
Dvadeset godina sigurnog poziva u pomoć dokaz je kako ovaj sustav vrlo dobro funkcionira te kako su građani naviknuti na namjenu ovoga broja. Operaterima želimo što mirniji nastavak rada uz što manje poziva, ali i stresa.