Foto: Jure Knezović
“Išijas” je drugi dugosvirajući album splitskih Špurijusa, objavljen pod etiketom Dallas Recordsa, tri godine nakon debitantskog Masovnog ukusa. Dok je snimanje albuma trajalo, bend je redom izbacivao singlove “Barba je partija”, “Psihički nestabilna”, “Dobročinitelji” te “4 banke”. Peti singl “Model 95” ujedno je i singl kojim su predstavili album, a nasta je u produkciji Saše Antića (studio Bozon) uz snimateljsku pomoć Dina Siriščevića i Borisa Ždere.
”Model 95 je energična numera brzog ritma, tipična punk rock tema u kojoj je splitskom bendu u manje od dvije minute trajanja uspjelo utrpati pune četiri strofe, isto toliko mantričnih refrena te solo, a da nije retro snimke dial-up spajanja na internet, pjesma bi bila i kraća. Pjesma govori o sredovječnom pripadniku alternativne scene u raskoraku s vlastitim godinama i ambicijama, nesvjesnom protoku vremena i promjeni društvenih okolnosti, koji i dalje pokušava voditi svoj život kao da su devedesete u punom jeku, što je u suprotnosti s odlikama junaka Špurijusovog prethodnog singla ”4 banke”, koji se poprilično glasno žali na izazove novog vremena i vlastite zdravstvene tegobe.” – poručuju iz Špurijusa.
Album sadrži 13 živopisnih pjesama, čiji su junaci izgubljeni i neprilagođeni likovi, sredovječni buntovnici zauvijek zaglavljeni u tinejdžerskim idealima, tu su i klasične politički inspirirane pričice o junacima tv dnevnika i USKOK-ovih optužnica, a tu su i crnohumorne storytelling pjesme sa fatalnim ishodom.
”Iako je tematika albuma, kad se sve ovako površno pregleda, poprilično crna i sumorna (na koncu, bolan je i naslov ploče), ne odskače od svega onoga o čemu svakodnevno čitamo po portalima, gledamo na televiziji ili čujemo na ulici, a Špurijus kao poprilično izravan i transparentan bend, ni prije nije bježao u eskapizam niti poručivao da je svijet neko šareno, lijepo i veselo mjesto. Zajebantsko, ironično i sarkastično komentiranje sive osobne i društveno-političke svakodnevice zapravo je jedini bijeg od dešperacije i poruka da nada možda još leži samo u nama jer je tako očito da nam je nitko drugi neće ponuditi.” – poručili su.
Pjesme je većinski napisao vokal benda Domagoj Božinović, uz pomoć basista Ivice Božića, koji je radio glazbu na dvije pjesme. Uz njih dvojicu, u bendu su još i gitarist Boris Tudor te bubnjar Ante Sabalić. Većina pjesama s albuma dobila je začin u brojnim gostovanjima, ima tu i klavijatura, violina, brass sekcije, akustične gitare, klapskog višeglasja, čime se lako zaključuje da Špurijusu nije namjera biti zaglavljen u ustaljenom uniformiranom punk izrazu, koji teško prihvaća bilo kakvo farbanje garažnog zvuka elementima koji mu baš i nisu svojstveni, već svoj repertoar obogatiti svim raspoloživim instrumentima koji sjedaju na određenu pjesmu.
Gostujuće glazbenike predvodi klavijaturist Bruno Matijašević (Buža, Đubrivo), a tu su i puhači Frane Mihalj i Damjan Grubić (Justin’s Johnson, Zo), violinist Marko Borna Torre, gitarist Goran Cetinić Koća, klapsku vokalnu ispomoć donirali su Vladimir Garić (4 tenora, klapa Cambi) i Zdeslav Mišurac (klapa Šufit), za reggae zvuk zaslužan je Luka Barbić (TBF, Banana zvuk), a prateće vokale je, uz sam bend, odradila The Place ekipa, inače stalna družina iz dnevnog boravka studija, koja je Špurijusu bila i glavna savjetodavna i moralna podrška.
Za snimateljskim pultom bili su Dino Siriščević i Boris Ždero, a sve je produkcijski odradio i izmiksao Saša Antić, koji je usput svirao harmoniku, melodiku, klavijature te pjevao prateće vokale. Mastering je djelo Saše Antića i Vojana Koceića, a za grafičko oblikovanje albuma i naslovnice zaslužan je Saša Pocrnić.