Ministarstvo znanosti i obrazovanja imenovalo je 10 stručnjaka u radnu skupinu za izradu kurikuluma za Kritičko mišljenje – predmeta koji će biti svojevrsna alternativa Vjeronauku u osnovnoj školi.
Završen je postupak odabira članova radne skupine koji bi trebali izraditi prijedlog kurikuluma novog nastavnog predmeta namijenjenog osnovnoškolcima koji ne upisuju Vjeronauk. Kroz novi predmet učenici bi trebali razvijati vještine kritičkog zaključivanja, korištenja valjanih argumenata u raspravi, razvijati jezične kompetencije, izgrađivati samopouzdanje i stjecati kompetencije kojima će lakše rješavati kompleksne probleme.
“Ovaj predmet bi trebao objedinjavati društveno-humanističko područje, prirodoslovno, matematičko-informatičko područje kako bi djeca kroz taj predmet doživjela jednu sinergiju kritičkog mišljenja i naučili promišljati kritički o svim sastavnicama tijekom obrazovanja”, pojasnila je Sonja Rupčić Petelinc, članica Ekspertne radne skupine za provođenje kurikularne reforme.
U osnovnim školama je nešto više od 312 tisuća učenika. Njih oko 272 tisuće pohađa Vjeronauk. Uvođenjem novog predmeta, gotovo 40 tisuća učenika više neće lutati po hodnicima.
“Imate tri praščića, imate vuka i ne bi bilo loše djeci objasniti što je pozitivan, a što je negativan lik u recimo toj basni i da oni dođu sami do tog zaključka da mogu bolje shvaćati i razumijevati svijet oko sebe i predmete”, istaknuo je ministar Radovan Fuchs dodavši kako je Kritičko mišljenje tek radni naziv predmeta, nije sigurno da će tako i ostati.
U nižim razredima novi će predmet predavati učitelji razredne nastave, dok će u višim razredima osnovne škole to raditi predmetni nastavnici. Kako će biti zastupljeno i društveno-humanističko i prirodoslovno područje, vjerojatno će to biti nastavnici iz tih područja.
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja kažu kako je u sustavu zabilježeno preko 600 pokušaja prijava za radnu skupinu, od čega je tek 70 kandidata uspješno završilo prijavu, a javnim natječajem biralo se deset kandidata. To pokazuje izniman interes za ovaj kurikulum, s obzirom na to da je prije tri godine, na natječaje za doradu i izradu 28 predmetnih kurikuluma prijavljeno nešto više od sedamsto pokušaja prijava.
Da bi kurikulum bio uveden, napominju, potrebno je poštovati za danu proceduru. Prvo imenovana radna skupina izrađuje nacrt kurikuluma, zatim će se morati izmijeniti nastavni plan, a onda oba dokumenta trebaju ići na javno savjetovanje. Tek kad se to završi, trebaju se donijeti u Narodnim novinama.
“Nakon toga, potrebno je provesti i široku stručnu u javnu raspravu o profilu nastavnika koji će moći provoditi predmet Kritičko mišljenje, zatim pristupiti njihovoj edukaciji te izradi udžbenika i drugih obrazovnih materijala. U svemu tome poštivat će se predviđene demokratske procedure i težiti što većem konsenzusu. Nije realno za očekivati da bi navedeni kurikulum mogao biti uveden prije školske godine 2023./2024.“, zaključuju iz Ministarstva.
Radna skupina prvi put se sastaje sljedeći tjedan.