Instagram već odavno nije samo obična društvena platforma za dijeljenje fotografija. Dok je nekima Instagram aplikacija za zabavu, drugi su ovu društvenu mrežu iskoristili za različite poslovne suradnje. S jedne strane tu su popularni influenceri, a s druge strane brendovi koji žele doprijeti do što većeg broja ljudi.
Moć društvenih mreža raste, a Instagram je trenutno jedna od najpopularnijih. Stoga smo u razgovoru s poznatim vinkovačkim “Instagram damama“ Josipom Dragun i Dunjom Šaran otkrili kakve koristi može donijeti ova društvena platforma, što znači biti influencer te može li donijeti zaradu.
Ono što su nekada bili blogovi – danas su Instagram “dnevnici“. Samo u Hrvatskoj, oko 900 tisuća ljudi ima profil na ovoj društvenoj mreži koja je trenutno najomiljenija na svijetu. Kako i ne bi bila kad nam omogućava da se drugima predstavimo u najljepšoj verziji sebe. Tako smo na Instagramu svi lijepi i nasmijani. Putujemo. Veselimo se. Jedemo lijepu hranu. Družimo se u privatnim vilama. Vjerojatno je upravo taj kolaž sretnih trenutaka, taj idealan bijeg od stvarnosti i “savršeni svijet“ razlog zbog kojega toliko volimo Instagram. Međutim, ova društvena mreža puno je više od tek jedne platforme za dijeljenje fotografija. Danas je to i bazen uspješnih, najčešće mladih ljudi, koji Instagram koriste za posao i zaradu. Posebno su poznati tzv. influenceri – uglavnom modni i travel blogeri koji na svojim profilima broje više od 20 tisuća pratitelja.
Svoja iskustva iz svijeta ove društvene mreže s nama su podijelile Josipa Dragun i Dunja Šaran. Josipa, s gotovo 27 tisuća pratitelja, prema definiciji već je davno postala influencerica, dok je Dunja s 4 tisuće pratitelja na putu da to jednoga dana postane. Kako kažu, profil su otvorile iz zabave i zato “jer svi imaju Instagram“, bez nekakvog određenog cilja ili motiva. “Moja Instagram priča započela je nimalo posebno. Pojavila se nova društvena platforma koja mi je bila privlačna i zanimljiva jer se bazirala na fotografijama i zamislila sam ju kao svoj virtualni foto-album, u kojem ću bilježiti i čuvati sve što me raduje u životu. Ja sam renesansni tip i jednostavno volim isprobati i otkrivati nove stvari“, rekla nam je Dunja, pomoćnica u nastavi u jednoj osnovnoj školi i glumica u kazalištu “Nova Scena“, čiji je profil prepun fotografija modnih kombinacija, makeup transformacija i autorskih tekstova. S druge strane, Josipa je jedna od onih influencerica koja ne krije svoju ljubav prema modi i igranju s najnovijim trendovima, ali i putovanju. U njezin stil i profil lako se zaljubiti, a objavljuje ono što joj se u tom trenutku najviše sviđa. “Profil sam otvorila dok još nisam znala za VSCO filtere, Snapseed opcije i dusty efekte i sve ono što je danas “must have“ na Instagramu. Uvijek mi je bio jako drag hobi, ali u jednom periodu se činio kao posao. Svemu sam se ozbiljnije posvetila krajem treće godine faksa, a prve suradnje su se počele pojavljivati kada sam prešla 5 tisuća pratitelja“, započinje svoju priču Josipa, magistrica eksperimentalne biologije koja radi u struci kao Field Application Scientist s trenutnom adresom u blizini Freiburga.
Više od hobija
Instagram je omogućio da gotovo svatko tko želi može doživjeti svojih pet minuta slave. Puno je jednostavniji od klasičnog bloga, zahtijeva manje ulaganja, a nudi širu publiku. Tako primjerice status modne zvijezde možete steći tek zahvaljujući dobrom i popularnom Instagram profilu. No, kakva je situacija kod nas? Prate li i Vinkovčanke strane digitalne trendove ili ipak zaostajemo?
Gotovo svaka druga mlada osoba u Vinkovcima ima Instagram, no još uvijek smo sredina u kojoj nemamo baš influencera ili onoga tko bi od toga mogao živjeti. Jer, realno, društvene mreže mogu biti jako unosan posao, a doznajemo da se u Hrvatskoj tako može zaraditi puno više od jedne prosječne plaće. Za Dunju i Josipu Instagram je ponajviše ljubav i zabava, stoga ne pripadaju onom svijetu u kojemu je on primarni izvor financija. “Nemam ambicije razvijati se poslovno putem Instagrama, tako da će on meni ostati platforma na kojem ću skupljati uspomene i moju veselu družinu koja me bodri i hrabri u svim životnim pustolovinama“, napominje Dunja. Iako od toga ne žive, obje su dobile priliku za poslovne suradnje.
Dunja ističe suradnju s dizajnericom nakita Irenom Vučinić i modnom emisijom Ormar, dok je Josipa istaknula pisanje članaka za Go Dubrovnik. Surađuje ona s još nekoliko brendova, ali kako kaže, samo s onima koje voli. “Volim kada fotografije izgledaju kvalitetno i kada se uklapaju u feed, a ne prihvaćati suradnje sa svima, naplatiti suradnju i onda objaviti fotografiju tek toliko da ispoštujem ugovor“, pojašnjava Josipa i dodaje kako se, da bi sačuvala svoj stil, vrlo brzo maknula iz onog klasičnog instagramskog svijeta u kojemu bi svaka fotografija bila reklama nekog brenda.
Kako Instagram za mnoge predstavlja vrlo ozbiljan posao, pretpostavit ćemo da jako puno vremena provode uz mobitel ili laptop. Međutim, naše sugovornice nisu opterećene koliko će vremena provesti fotografiranjem i postavljanjem na društvene mreže. Nemaju poseban raspored i sve ovisi o obavezama koje imaju. Mobitel je naravno većinu vremena uz njih, a nikad se ne zna kada će naići na nešto originalno i lijepo, kada će imati “good hair day“ ili kada će inspiraciju pronaći u nekim, za većinu ljudi “bezveznim“ stvarima.
Svaka od njih kreirala je vlastiti stil u kojemu uživaju, u kojemu pronalaze sebe i koji iz njih izvlači ono najbolje. Obje tako posebne, a opet drugačije. Slažu se kako su zahvaljujući Instagramu otkrile i upoznale divne ljude, ali i otvorile si mnoga vrata za koja nisu ni znale da postoje. Instagram bih usporedila s putovanjem vlakom, kada prođete mnoge stanice tijekom puta, slikovita je Dunja.
Mnogi će pomisliti kako influenceri ne rade ništa, no zarada je puno mukotrpnija od pukog piskaranja ili naslikavanja. Važno je ostati dosljedan sebi, a istodobno se izdvojiti u masi. Biti influencer u današnjem svijetu i nije tako jednostavno, stoga je Josipa dala kratki savjet za sve one koji razmišljaju o ovom poslu: “U svijetu instagramskih algoritama danas najvažnije je ne pratiti slijepo trendove, ne opterećivati se brojkama i ne prihvaćati suradnje koje se ne uklapaju u vaš stil. Instagram ima svoje pozitivne i negativne strane i važno je izvući ono najbolje“.
Svatko od nas je poseban i zanimljiv na svoj način, samo mora pronaći put na kojemu će svoju jedinstvenost pokazati u najboljem svjetlu.