Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) u suradnji s Deutsche Telekom Stiftungom i Hrvatskim Telekomom je pokrenuo novi projekt: Junior Engineer Academy (JEA) u hrvatskim srednjim školama. Ključno obilježje programa je uspostavljanje i održavanje bliskih kontakata s tvrtkama i sveučilištima koji učenicima omogućuju rani uvid u svijet rada inženjera i kvalificiranih stručnjaka u svim područjima tehnologije i znanosti.

Sve škole koje su odabrane na natječaju će realizirati projektnu ideju doniranom opremom i prezentirati svoj projekt na Croatians Makers konferenciji. Na natječaju je odabrano samo 15 srednjih škola tehničkog usmjerenja u Hrvatskoj, među kojima je i Tehnička škola Ruđera Boškovića iz Vinkovaca. Inače najveća škola u Vukovarsko-srijemskoj županiji, s 36 razreda, 760 učenika, 96 profesora, i u biti 104 zaposlene osobe.

Školi je odabirom na natječaju osiguran paket IoT opreme (naprednu Arduino IoT opremu i komplete senzora), 3D printer i potrošni materijal, dvodnevnu osnovnu i naprednu edukacije za mentore o korištenju opreme (prva edukacija održala se u Zagrebu u ožujku 2019.), novčana sredstava potrebna za realizaciju projektnih ideja i mentorstvo za učenike na dvije razine – IRIM i tvrtke/obrazovne ustanove.

Projekt će se odvijati u 2 faze. Prva uključuje edukaciju mentora za korištenje tehnologija koje će im pomoći u radu s učenicima te pri mentoriranju učenika u razvoju individualnih projekata. U drugoj fazi provođenja projekta, škole ćemo povezati s tvrtkama i edukacijskim ustanovama kako bismo im osigurali mentorsku podršku pri izradi rješenja Kreativnog natječaja koji će se provoditi u sklopu projekta te potaknuli trajnu suradnju između obrazovnog i poslovnog sektora. IRIM će kontinuirano pružati mentorstvo, pomoć, smjernice timovima i mentorima te pratiti aktivnosti provedbe projekta.

“IRIM kao glavnu platformu za razvoj mladih vidi robotiku i automatiku koje su postale vrlo dostupne. Tehnološke i financijske ulazne barijere su se izrazito smanjile, a taktilnosti, izazovnosti i brzina rezultata ih čine izuzetno atraktivnim didaktičkim alatima. Pri tome STEM (akronim satkan od početnih slova četiriju područja : science, technology, engineering i mathematics) aktivnost vidi kao alat za postizanje još važnijih kompetencija: ključnih vještina kao što su vještine učenja, rješavanja problema, suradnje, komunikacije, kao i osobina ličnosti kao što su znatiželja, inicijativa, upornost, prilagodljivost, društvena i kulturološka svjesnost. Cilj ovog projekta “Junior Engineer Academy” je omogućiti široko uključivanje robotike, automatike, programiranja i novih tehnologija u edukaciju u srednjoškolskom uzrastu. Svrha projekta je ponajprije edukacijska”, istaknuo je ovom prilikom Danijel Pobi, diplomirani inženjer računarstva.

“IRIM nam je osigurao svu potrebnu opremu za rad na projektu. Sva ta oprema postat će naše trajno vlasništvo nakon izvedbe projekta sukladno ugovoru koji smo potpisali. Oprema je zasad posudbena, a nakon 31. kolovoza postaje naša. A uz svu opremu smo također dobili i novčanu donaciju za nabavku dodatne opreme za provođenje projekta od 3.7000,00kn”, dodao je Mate Vukušić ravnatelj škole.

Oprema koju su dobili sastoji se od jednog kompleta naprednog seta elektronike, kao i jednog dodatnog seta uz 3D printer Prusa MK3 i 3 kilograma potrošnog materijala za 3D print – filamenata.


“Trenutno imamo 5 3D printera na kojima radimo i jedan stari, prvi koji smo kupili prije 3 godine. On nam je poslužio, i otvorio nam vrata daljnjem usavršavanju, te smo ga odlučili pokloniti OŠ Vladimira Nazora, ali prije toga moramo njihove nastavnike educirati kako raditi s jednim takvim uređajem. Imamo puno opreme koju bismo nakon izvedbe nekih projekata mogli pokloniti i njima i ostalim školama jer želimo zainteresirati učenike za upis u našu školu”, istaknuo je ravnatelj.

“Uz rad na projektima razvijamo i učeničku kreativnost, bez obzira što su oni elektroničari i mehatroničari potičemo ih da ih zanimaju i sve grane tehničke struke. 3D printanje će im svakako koristiti. Uzimali smo većinom učenike trećih razreda jer se u godinu dana s njima može puno naučiti. U njihovim maturskim radovima im dobro dođe”, rekao nam je Zvonimir Međugorac, stručni učitelj i voditelj strukovne prakse za elektroničare i mehaničare.

Projekt će završiti predstavljanjem radova na godišnjoj Croatian Makers konferenciji koja će se održati u svibnju 2020. u Zagrebu, na kojoj se predstavljaju postignuća učeničkih timova koji sudjeluju u projektnim aktivnostima IRIM-a.