Kontaktirajte nas

Glazba

Tom Waits – Swordfishtrombones (1983.)

Objavljeno

-

Gajde, paradni bubanj, bas bubanj ispunjen rižom, bubanj kočnica, afrički bubanj, pločasto zvono, marimba, dabuki, glas harmonika samo su neki instrumenti koje je Waits koristio tokom snimanja ‘Swordfishtrombones’. Rezultat je bio neočekivano (?) dobar. Od uvodne do zaključne pjesme, Waits je, čini se, lakoćom spojio šaren dijapazon utjecaja, i svemu tomu dodao svoj specifičan autorski rukopis začinjen socijalnim i ljubavnim temama koje su nerijetko bile lišene ironije.

Otvaranje albuma bilo je spektakularno. ‘Underground’, pjesma o beskućnicima Manhattana zvučala je kao paradni marš, a ako pročitate izjave Waitsa vezane uz pjesmu, on je to zamislio kao grupu mutanata patuljaka koja izvodi ruski marš. Na razmjerno jednostavnu melodiju, Waits je dodao svoj glas koji zvuči kao prijeteći, grubi vrisak iz devetog kruga pakla i upozorava nas na jedan drugi svijet koji se krije u podzemlju, svijet koji je budan dok svi ostali spavaju.

Balansirajući između žestokih, umjereno žestokih i jedva blagih, Waits je uspostavio ravnotežu na albumu perfektno. Odmah nakon grubog napada, slijedi tiha i mirna balada (tiha i mirna balada na Waitsov način), ‘Shore Leave’, s primjesama jedva primjetnog bluesa, Waits, kao neki mornar koji sjedi za šankom, šapuće i recitira svoju priču; ‘… was in a bad need of a shave/and so I slopped at the corner on cold chow mein/and shot billards with the midget/until the rain stopped…’. Kad već pomislite da je to to, Waits nastavlja u pismu svojoj ženi; ‘And I said baby, I’m so far away from home/I miss my baby so/I can’t make it by myself/I love you so…’ i, na samom kraju, zavija falsetto koji zvuči kao uvijek ugodno glasanje mačaka u veljači.

Waits nije napisao puno ljubavnih pjesama svojoj muzi Kathleen (Brennan, njegova supruga i menadžerica). No, kad se na takvo što odlučio, rezultat je uvijek bio ingeniozan. Kao što je bio slučaj i s ‘Jersey Girl’, Waits je za sljedeću posvetu ženi odabrao mjesto njenog stanovanja u jednom periodu života. ‘Johnsburg, Illinois’ je najjednostavnija ljubavna pjesma koju će te ikada čuti. Samo uz pratnju omiljenog klavira, u trajanju od minutu i pol, umjetnost je reći tako malo, a na kraju reći sve; ‘You see I just can’t live without her/and I’m her only boy/and she grew up outside McHenry/in Johnsburg, Illinois…’.

Jedna od najupečatljivijih eksperimentalnih pjesama na eksperimentalnom albumu je svakako ’16 Shells From a Thirty-Ought-Six’. Svi gore pobrojani instrumenti su inkorporirani u ovu pjesmu, a kombinacija pločastog zvona i bas bubnja daje zvuk koji zvuči kao tek ispaljen metak. Treba li spomenuti da se Waits zavija i dere kao čovjek koji ima loptu u grlu, a nešto silno želi reći…

Nakon ode gradu bez veselja, počašćeni smo što možemo čuti ‘In The Neighborhood’. Kao svojevrstan nastavak uvodne pjesme s albuma, i ova u svojoj srži ima zamišljenu paradu, Vojsku spasa, koja maršira ulicom, a Waits, predvodnik parade, svojim istreniranim okom vidi sve što se događa; djevojke koje se cerekaju kraj crkve, djecu bez sladoleda jer je tržnica izgorjela, prevrnute kante smeća i uvijek nekakvi prokleti konstrukcijski radovi koji prave buku nesmiljeno. Nakon što nam predoči paletu povezanih slika, Waits i njegova parada staju uz cestu, popiju koju s nogu i glasno zapjevaju ‘… in the neighborhood, in the neighborhood, in the neighborhood…’. Da, to je naše susjedstvo. Naša svakodnevica.

Kako će vrijeme pokazati, najvažnija stvar na albumu je bila ‘Frank’s Wild Years’. Priča o Franku, pripadniku srednje klase koji ima sve (ženu koja pravi vraške dobre koktele, sedan, psa…), ali nema ništa. Pozivajući se na glasovni manirizam Bukowskog, Waits nam priča priču o propasti cijele jedne srednje klase koja je, kao i Frank, imala sve, ali to nije jebeno značilo ništa. Koju godinu kasnije, Waits će sa suprugom prirediti istoimenu predstavu koja će inspirirati njegov sljedeći, istoimeni, album, a Franka ćemo se sjećati kako sjedi pored auta i gleda svoju kuću u plamenu, s psom u njoj. Nikad nije mogao podnijeti tog psa Carlosa.

Pri samom kraju albuma, svoje mjesto je našla jedna pjesma koju su mnogi tumačili protestnom, ali, nažalost, to je samo bila, kao i ostatak albuma, surova realnost koju je Waits dojmljivo, emocionalno prenio na pjesmu. ‘Soldier’s Things’ je posveta svim onim američkim vojnicima koji su se vratili iz Drugog svjetskog rata ili još svježeg Vijetnamskog, čije su se, kako piše u njegovoj biografiji, krv, znoj i suze svele na par ordena, medalja za hrabrost… [Marin Mihalj, potlista.com, dio recenzije]

Popis pjesama: 1. Underground / 2. Shore Leave / 3. Dave The Butcher / 4. Johnsburg, Illinois / 5. 16 Shells From A Thirty-Ought Six / 6. Town With No Cheer / 7. In The Neighborhood / 8. Just Another Sucker On The Vine / 9. Frank’s Wild Years / 10. Swordfishtrombone / 11. Down, Down, Down / 12. Soldier’s Things / 13. Gin Soaked Boy / 14. Trouble’s Braids / 15. Rainbirds

Izdavač: Island / Universal Music, 1983/2016.

SHORE LEAVE [LIVE]

16 SHELLS FROM A THIRTY-OUGHT SIX [LIVE]

IN THE NEIGHBORHOOD [VIDEO]

Film i glazba

Članovi legendarne postave Zagrebačkog jazz kvarteta dobitnici Multi-platinum awarda HDU-a

Objavljeno

-

Napisao/la

    123 pregleda

Foto: Nikola Knežević

Zagrebački jazz kvartet bio je jedan od najvažnijih, ali i najboljih komornih jazz sastava svih vremena i to ne samo naših prostora nego i u Europi, a prepoznat je i u svjetskim okvirima. Kako je napisao dugogodišnji glavni i odgovorni urednik Jugotona, Dubravko Majnarić, uz reizdanje kultnog albuma “The Zagreb Jazz Quartet”:

“Zagrebački jazz kvartet sljednik je kvarteta Boška Petrovića osnovanog povodom održavanja Revije zagrebačkog jazza u jesen 1959. u Hrvatskom glazbenom zavodu. Kvartet je uspješno nastupao na mnogim europskim jazz festivalima te na najvećem američkom jazz festivalu u Montereyu. Već na  Jugoslavenskom jazz festivalu na Bledu zamijetio ih je vodeći europski jazz kritičar Joachim-Ernst Berendt te najznačajniji europski jazz menadžeri i producenti Horst Lippmann i Fritz Rau što im je osiguralo nastupe s najvećim imenima svjetskog jazza. Nakon spomenutih uspjeha kvartet se praktički razišao 1966. godine odlaskom bubnjara Silvija Glojnarića na jednogodišnji angažman u RIAS Big Band Berlin. Nastupat će kasnije samo u prigodi godišnjica, među ostalim i u povodu 25. obljetnice trajno snimljene u izdanju Croatia Recordsa (op. a. tadašnji Jugoton)”.

Mladen Mazur, producent live izdanja Zagrebačkog jazz kvarteta, govori o tom kultnom koncertu u listopadu 1984. godine u kazalištu Gavella, čak 8 godina nakon prestanka rada sastava, kao o izranjanju iz pepela legendarne ptice feniks. “U svom se prepoznatljivom starom sjaju, poput starog dobrog vina, pojavljuje s nekadašnjim poletom, uveličavši predvečerje 5. Zagrebačkog jazz faira. Raznolikost obveza i zanimanja, koje su članove kvarteta tijekom godina razdvajale i odvlačile u različitim smjerovima, bila je odjednom prevladana zajedničkom željom za ponovnim susretima i čvrstim obećanjima da će barem jednom godišnje nastupati zajedno. Nešto je od tih obećanja ispunjeno i ostvarenjem ove ploče, budući da je spominjani i, kako rekosmo, pomalo neočekivani susret bio iskorišten i za snimanje u studiju.”

Goran Kajfeš, sin Davora Kajfeša

Upravo je reizdanje ovog albuma, originalno objavljenog 1986. godine za Jugoton, bilo uvod u dodjelu najvećeg diskografskog priznanja u Hrvatskoj, Multi-platinum awarda Hrvatske diskografske udruge za iznimna diskografska dostignuća u jazz glazbi. Priznanja dobiva legendarna postava Zagrebačkog jazz kvarteta: posthumno Boško Petrović (vibrafon), Davor Kajfeš (glasovir), posthumno Miljenko Prohaska (kontrabas) i Silvije Glojnarić (bubnjevi). U restoranu Gallo Silviju Glojnariću i sinu Davora Kajfeša, Goranu, priznanja je uručio predsjednik Hrvatske diskografske udruge i direktor Croatia Recordsa, Želimir Babogredac, dok će obitelji Petrović i Prohaska priznanja biti uručena naknadno.

“Znam kad dođem doma s ovom plaketom da će suze curiti definitivno. Zagrebački jazz kvartet bio je jedan od prvih jazz sastava u Jugoslaviji i jako su važne figure za jazz u Istočnoj Europi. Strašno sam ponosan zbog mojeg tate i znam da će biti sretan zbog svega te da će mu sve ovo puno značiti”, rekao je Goran Kajfeš prilikom uručenja priznanja, a kojemu je otac Davor ujedno i veliki uzor te mu je dao bazu za njegovo vlastito muziciranje.

Osim na CD-u sljedeće godine očekuje nas i reizdanje albuma “The Zagreb Jazz Quartet” na vinilu.

Nastavi čitati

Film i glazba

Je Veux: objavljen remix za “The First Song”

Objavljeno

-

Napisao/la

    115 pregleda

Foto: L.A.A. promo

Godinu dana nakon izlaska albuma “I Glow”, koji je trijumfirao na nagradama Rock&OFF-a  pokupivši onu za album godine, pjesmu godine, pop album i prasak godine, te osvojio Porina za najbolji album elektroničke glazbe, Je Veux je dobila i prvi remix.

Svoju verziju pjesme koja otvara album, “The First Song“, potpisuje nagrađivan producent Andrea Ljekaj.

“Odmah nakon izlaska albuma poslala sam ga Andrei Ljekaju s kojim sam imala prilike već dosta puta surađivati i uvijek je to jedno sjajno kreativno iskustvo. Zanimalo me što misli o albumu i hoće li mu nešto zazvoniti za remiks. Jako mi je drago da mu se svidio i da je baš “The First Song” odabrao kao pjesmu u koju može intervenirati svojim idejama. Jedva sam dočekala da čujem što će ovoga puta izaći iz njegovog laboratorija. Dočekali smo sjajnu obradu i jako sam sretna što ponovno surađujemo”, poručuje Je Veux.

Andrea Ljekaj višestruko je nagrađivani producent i DJ koji je glazbeno putovanje započeo prije više od deset godina. Zaštitni znak ovog hrvatskog umjetnika je  pomalo čudan, euforičan i moćni zvuk za kojim uvijek traga. Prvi je koji će reći da voli glazbenu produkciju i dizajniranje zvukova, no to ne umanjuje njegovu strast za izvođenjem koja je vidljiva gdje god svirao, od Londona do Dubaija. Posljednjih nekoliko godina Andrea je izdavao za Get Physical, Oddity, Elrow, kao i Endangered, a radio je i remikseve za Josipu Lisac, Insolate ili Briana Cida. 2019. započeo je projekt „Croatia Gets Physical“ s berlinskom etiketom Get Physical, fokusirajući se na hrvatske umjetnike i promoviranju njihove glazbe kroz izdanja i prateće događaje.

“Ovo je za mene još jedno super iskustvo sa Željkom i Tonijem. Drago mi je da mogu surađivati s tako talentiranim glazbenicima i imati mogućnost obrade njihovih dijela. Odlučio sam se za obradu pjesme “The First Song” zbog njenih stihova i zbog toga što sam već nakon par slušanja mogao čuti svoju verziju pjesme u glavi. Činjenica da je “The First Song” prva pjesma koju je Željka ikada napisala me posebno usrećila u ovoj suradnji i veselim se podijeliti svoju verziju pjesme sa publikom”, pojašnjava Andrea koji potpisuje remix, a za njegov mastering je zaslužan FM (Filip Motovunski).

“The First Song” otvara niz od devet pjesama koje se nalaze na hvaljenom albumu “I Glow”, a koji je pozicionirao Je Veux kao jednu od najzanimljivijih autorica i izvođačica na ovim područjima. Debitantski uradak iza kojeg stoji Željka Veverec svrstan je među najbolja prošlogodišnja glazbena ostvarenja.

Nastavi čitati

Film i glazba

The Darkness objavili sedmi studijski album “Motherheart”

Objavljeno

-

Napisao/la

    123 pregleda

Foto: Simon Emmet

Album “Motorheart” sedmi je studijski album britanskih rokera The Darknessa. Iako je prošlo 18 godina od njihovog debitantskog albuma “Permission to Land” na kojem je objavljen i danas aktualni singl “I Believe in a Thing Called Love” i dandanas nam svojom glazbom vraćaju osmijeh na lice. Album se sastoji od devet beskompromisnih pjesama sa odličnim vokalima, gitarskim solažama, ritmom ali i pjesama punih dobrog humora.

Bend album opisuje kao: “Ova posljednja zbirka pjesama donosi radost i (veganskim) mesnim udarcima u lice će poslati sivo nebo egzistencijalnog straha da bježi odakle je došlo, ližući svoje rane. Možda se strah i vrati, ali ne na našoj straži.”

Nastavi čitati

Zadnje objave

Vijestiprije 2 sata

Šumoborci u mjesec dana posadili 15 000 sadnica diljem Hrvatske

Tisuću volontera nazvanih Šumoborci posadili su u posljednjih mjesec dana više od 15.000 sadnica diljem Hrvatske kao odgovor na klimatske...

Aktualnoprije 3 sata

Osposobljavanje iz civilne zaštite za čelnike općina, gradova i županija

Ravnateljstvo civilne zaštite jučer je u Osijeku provelo osposobljavanje novoizabranih čelnika s područja Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske i Brodsko-posavske županije. Pozdravljajući polaznike...

Kulturaprije 14 sati

Vinkovci obilježavaju 200. obljetnicu rođenja Josipa Runjanina, jednog od najvećih velikana našega grada

Liku i djelu Josipa Runjanina bila je posvećena današnja Svečana akademija održana u Gradskom kazalištu Joza Ivakić. Povod je bio...

Aktualnoprije 14 sati

Predstavljena knjiga Francesco Petrarca “Uspinjanje na Mont Ventoux”

U organizaciji Ogranka Matice hrvatske u Vinkovcima večeras je predstavljena knjiga “Uspinjanje na Mont Ventoux” prevoditelja i autora Ante Pavelića....

Slavonijaprije 15 sati

Ivankovčanima 11 odličja na Kupu sv. Nikole

U Varaždinu je održan 16. Kup sv. Nikole, međunarodni karate turnir na kojemu je nastupilo 544 natjecatelja iz 48 klubova...

Aktualnoprije 16 sati

Klub mladih božićnu će predstavu ipak izvoditi uživo

Zbog pandemije, volonteri Gradskog društva Crvenog križa Vinkovci, odnosno članovi njihovog Kluba mladih svoju su, već tradicionalnu božićnu predstavu, trebali...

Aktualnoprije 17 sati

Župan Damir Dekanić ugostio kanadskog veleposlanika Alana Bowmana

Župan Vukovarsko – srijemske županije Damir Dekanić primio je u radni posjet veleposlanika Kanade, Njegovu Ekselenciju Alana Bowmana. Tom su...

Temaprije 19 sati

Članica vinkovačke Udruge TRN Helena Šušković finalistica prvog gastro natjecanja za osobe s invaliditetom “Amorova žlica”

“Amorova žlica” – za društvo jednakosti, naziv je prvog gastronomskog natjecanja za osobe s invaliditetom u Hrvatskoj održanog proteklog vikenda....

Najčitanije