Pripreme za blagdan Uskrsa pri samom su kraju. Jedni troše, drugi zarađuju. Prošle je godine potrošnja zbog pandemije bila niža za 14 posto, ove godine ipak se očekuje rast pa smo provjerili kako će izgledati blagdanska košarica.
Svi oni koji su Veliki tjedan iskoristili za kupnju i posljednje pripreme za nedjelju morali su se dobro potruditi kako bi prošli što jeftinije, ponajviše u trgovačkim centrima. Zbog kriza na tržištu hrane, neizostavni proizvodi svake košarice – šunka, jaja, mladi luk, rotkvice i riba poskupjeli su 10 do 20 posto u odnosu na prošlu godinu, ovisno o mjestu kupnje. Međutim, Hrvati su poznati kao narod koji ne zanemaruje svoju tradiciju pa će se svi ovi proizvodi ipak naći na uskrsnim stolovima većine građana, neovisno o cijeni.
Prema istraživanju magazina „Ja trgovac” i agencije Hendal provedenog krajem veljače ove godine, kuhana jaja naći će se kod 96,7 posto ljudi, a vrlo su blizu po popularnosti i mladi luk s 86,2% te kuhana šunka s 83,8%. Natpolovični udio zauzima još hren s 59,5%, a na polovici stolova naći će se i rotkvica, 48,1%. Na svakom trećem uskrsnom stolu imat ćemo pincu tj. sirnicu (34,8%) i orehnjaču (29,7%), a na svakom četvrtom pečenu svinjetinu (24,8%). Listu zaključuju s 22,7% purica s mlincima i pečena janjetina, pogača s 20,8%, šunka u kruhu sa 17,5% i sarma s 12,3%. Među ovim proizvodima nije bilo neke velike razlike u popularnosti pri čemu je najveći pad imala pečena janjetina s 28,5% u prošloj na 22,7% u ovoj godini.
Čak osam od deset građana, bez obzira na financijsku situaciju, planira napraviti tradicionalni uskrsni ručak ili doručak. Nabavku namirnica najveći broj naših građana nabavljat će u hipermarketima i velikim trgovačkim centrima, njih ukupno 63,2%, što je 4,1% više nego lani. Svoje potrebe će iz domaće, vlastite proizvodnje podmiriti 15,5% građana, što je tek nešto manje nego prošle godine, a blagi pad bilježi i planirana kupnja u malim prodavaonicama i supermarketima, gdje će kupovati 10,8% građana, dok će se na tržnicama opskrbiti njih 8,2%.
Unatoč prepunim trgovačkim centrima, već uobičajeno je i vinkovačka tržnica jedno od glavnih mjesta nabavke proizvoda za tradicionalnu uskrsnu trpezu. Živopisne boje, bogatstvo mirisa i okusa, velika ponuda suhomesnatih proizvoda, svježeg sira i vrhnja, povrća, voća, meda i cvijeća privlače Vinkovčane nekoliko dana prije najvećeg kršćanskog blagdana. Je li zbog brojnih poskupljenja oslabjelo zanimanje naših građana za domaće proizvode? Koliko su cijene na tržnici rasle u odnosu na prošlu godinu? Jedna od prodavačica povrća kaže nam kako su cijene malo veće, ali da je sve to još uvijek „tu negdje”.
Za ono najtraženije – rotkvicu i mladi luk morat ćemo izdvojiti pet kuna za vezicu, dok je vezica poriluka 10 kuna. Blitva je također oko pet kuna, a kilogram špinata pronašli smo za 15 kuna. Domaća jaja su skuplja nego lani, no mnogi su pred Uskrs ponudili akcijske cijene. Kupiti ih možemo za kunu do 1,50 po komadu, a na nekim štandovima našli smo i obojena jaja za 10 kuna po komadu. Od ostalog povrća tržnica obiluje zelenom salatom koja se nudi za pet kuna, paprikom za 13 te tikvicom za oko 15 kuna. Kilogram mladog kupusa je u prosjeku 10 kuna, a na većini štandova vladaju i jabuke čije se cijene kreću od tri do pet kuna, ovisno o vrsti i proizvođaču.
Poskupjeli su i svježi sir i vrhnje. Cijena kilograma svježeg sira u prosjeku je nekih 30 kuna, u odnosu na prijašnjih 25 kuna, dok je cijena mjerice vrhnja sada 5 kuna, dok je prije bila 4. Cijene slavonske šunke u prosjeku su po kilogramu veće za 10 posto. Kreću se od 55 do 80 kuna po kilogramu, ovisno o proizvođaču, dimljene su između 120 i 140. Kulenova seka i domaća dimljena slanina uglavnom su između 50 i 60 kuna. Značajno je skočila i cijena svježih trupova janjaca i odojaka pripremljenih na ražanj. Janjci od 30 kilograma su oko 900 kuna, a za odojka teškog 25 kilograma trebalo bi izdvojiti oko 750 kuna.