Nakon skorašnjih raspuštanja gradskih i općinskih vijeća, Vlada će raspisati lokalne izbore što je najdulje 60, a najkraće 30 dana pred njihovo održavanje, uvijek treće nedjelje u svibnju. Slijede zakonski rokovi od 14 dana tijekom kojih kandidati skupljaju potpise i kreiraju izborne liste, a po njihovoj objavi kreće i službeno politička promidžba.
U Vinkovcima prvi put biramo jednog zamjenika/cu gradonačelnika i 21, umjesto dosadašnjih 25, predstavnika za Gradsko vijeće. Kandidatima je zadaća prikupiti 600 potpisa za Grad odnosno 1500 za Županiju. U novom sazivu Županijske skupštine sjedit će 37 predstavnika političkih stranaka, koalicija ili nezavisnih lista raspoređenih prema D’Hontovom kalkulatoru, a koji razmjerno broju, dobivene glasove pretvara u mandate onima koji prebace izborni prag.
Na biračkom mjestu, 16. svibnja dočekat će nas četiri glasačka listića. Na jednom ćemo birati osobu koju želimo na čelu grada ili općine, na drugom vijećnike koji amenuju prijedloge s kojima pred njih dolazi. Trećim glasačkim listićem neposredno biramo župana, a četvrtim sastav Županijske skupštine tzv. sabor u malom koji odlukama daje ili opstruira legitimitet čelniku županije. Manjici mogu konzumirati pravo izbora i za zamjenika župana iz redova nacionalnih manjina.
S obzirom na broj stanovnika, novina od ovih izbora jest za 10% manji broj članova predstavničkih tijela čime ćemo na razini države uštedjeti 100 milijuna kuna godišnje, što javnost pozdravlja. Kako bi izbjegli kazne, za očekivati je da će liste poštivati zakonsku tzv. žensku kvotu koja uključuje 40% predstavnica/ka podzastupljenog spola. Financiranje izborne promidžbe strogo je zakonski regulirano, javno vidljivo i kontrolirano od strane DIP-a i revizije pa tu nema mjesta muljanju.
Koga ćemo birati narednog 16. svibnja ovisi o ponudi u izlogu lokalnih kandidata i izboru ljudi koji će svojim imenima i osobnostima dati pečat stranačkim i nezavisnim listama. Neke su kandidature već istaknute i spremaju se za fotofiniš, druge su na čekanju opterećene stranačkim ratovima i taštinama.
Ovo su personalizirani izbori u kojima se poistovjećujemo s kandidatom, u njemu prepoznajemo ili ne jednog od nas. Preferencija većine birača nagrađuje komunikaciju s građanima, iskrenost, empatiju, simpatičnost, skromnost, poniznost te najvažnije argument, dosljednost i stav. Zaboravite mesije i spasitelje! Ozbiljan birač vjeruje u čuda, ali samo od prije dvije tisuće godina. U laži su kratke noge – nije na odmet podsjetiti, a u usmenoj predaji vodimo računa o glasniku i smjeru odakle vjetar puše.
Birači cijene jednostavne i jasne poruke, ljude koji više slušaju, manje govore, a umjesto demagogije i politikanstva nude konkretan rezultat i podmetanje svojih leđa. Ozbiljan kandidat svjestan je rudarskog posla uz dvadesetčetverosatni radni dan tijekom sedam dana u tjednu. Obzor iz gradske kuće je sužen, pa češće kravata i odijelo nisu potrebni. Za hod po terenu i širenje horizonta pravom radniku bolje pristaje udobna odjeća.
Kriva je paradigma da lokalna vlast treba otvarati tvornice. Zaboravite i to! Stvarati pretpostavke za privlačenje investitora je jedna od dužnosti, ali za tvornice nemaju mandat. Od idućeg saziva, trošak lokalnih uprava kontrolirat ćemo na njihovim web stranicama koje će, prema Zakonu o proračunu, biti u obvezi javno podnositi račun.
Ovo su tzv. komunalni izbori, a Mariju i Marka iz prigradskog naselja zanima ima li im dijete redovitu autobusnu liniju do škole, je li asfaltirana ulica ili će u kraterima na cesti po lošem vremenu uganuti nogu i probušiti gumu na biciklu na putu do trgovine, ima li u blizini igralište za djecu, koš, golovi, klupa, kada će im doći kanalizacija, kako će uštedjeti na vodi i grijanju. To su sadržaji koje ozbiljni kandidati komuniciraju u lokalnim kampanjama, sve ostalo je trla baba lan – šarena laža, kažu naši ljudi. I zato je važno svoj glas uobličiti ZA, a ne PROTIV što je kronična boljka domaćeg mentaliteta.
Prema Zakonu o lokalnim izborima, na četiri godine biramo nove/stare čelnike županija, općina i gradova kao i parlamente u malom – vijeća odnosno županijsku skupštinu, kandidatu ključnu platformu za popularnu „kohabitaciju” odnosno nesmetan rad i provedbu odluka. Iako je riječ o personaliziranim izborima gdje ćemo svoje preferencije pretvoriti u glas kandidatima, ne zaboravimo da mu jedino puno povjerenje za nesmetan rad dajemo paralenom podrškom njegovoj vijećničkoj listi što jamči stabilnu vlast. U suprotnom, otvara se prostor neprirodnim postizbornim koalicijama, provocira se kriza vlasti, na koncu i mogući novi izbori čiji račun opet na kraju plaćaju građani.
I na koncu, i nadalje vrijedi školsko pravilo, kampanja se vodi „od vrata do vrata”, popratno na društvenim mrežama. Iskusni tako odavna pobjeđuju na izborima. Facebook je kanal za kreiranje percepcije, no nije stvarno mjerilo mišića jer Marija i Marko sa sredine priče redovito izlaze na izbore, nemaju profile na mrežama, ali im je gradonačelnik svratio u komšiluk na kavu prilikom obilaska radova asfaltiranja njihove ulice.