Od 25. travnja do 6. svibnja 2022. održana i posljednja treća učenička mobilnost u okviru Erasmus+ projekta GoAgro. Tako je u jednoj školskoj godini čak 29 učenika raznih smjerova Poljoprivredno šumarske škole Vinkovci imalo prilike usavršavati svoje stručne vještine u inozemstvu u trajanju od dva tjedna uz pomoć financijske potpore Europske unije.
Nakon Seville i Brage, gdje su učenici radili u tvrtkama i poljoprivrednim gospodarstvima, projekt ih je sada odveo u francusko mjesto Genech u blizini Lilla, gdje su upoznali nešto potpuno novo – bili su smješteni u domu u okviru najveće privatne poljoprivredne škole, Institut de Genech, a praksu su obavljali na školskom dobru koje je doista impresivno. Partnerska škola inače obrazuje 2300 učenika, a čak 1000 ih je smješteno u domu u sklopu školskog kampusa. Na kampusu su boravili i hrvatski učenici tijekom svoje mobilnosti, i na taj način se u potpunosti integrirali u svakodnevni život na kampusu i provodili vrijeme s francuskim učenicima – upoznavali su se međusobno i kroz praksu i osmišljene aktivnosti, ali i u slobodno vrijeme. Na taj način su osim stručnih, uvelike unaprijedili i vještine engleskoga jezika, naučili su nešto i francuskoga, a najviše su se upoznali s francuskom kulturom i običajima. Naravno, predstavili su i svoju državu, grad i školu, a na jesen će francuski učenici svoju praksu provoditi u Poljoprivredno šumarskoj školi Vinkovci.
U ovoj su mobilnosti, pojasnila nam je Rejhana Nuhanović Tadijan, projektna koordinatorica, sudjelovali učenici smjerova agrotehničar i fitofarmaceut, a u Francuskoj su radili u raznim područjima – stočarstvo, konjogojstvo, zaštita bilja, organska proizvodnja, trgovina poljoprivrednim proizvodima, uređenje krajobraza itd.
“Svakoga dana su u grupama od nekoliko učenika obavljali poslove u raznim područjima: u školskoj trgovini vlastitih poljoprivrednih proizvoda su mogli vidjeti kako se konkretno radi s kupcima, doprema i skladišti roba, slaže na police, kako se održava sama trgovina i skladište; u plastenicima su radili s presadnicama, a imali su prilike i vidjeti kako funkcionira školski plastenik s tropskim biljem; radili su kravama i ovcama na školskom dobru, ali i na farmi kućnih ljubimaca; uređivali su krajobraz, izrađivali drvene sanduke za cvijeće u školskoj radionici i potom iz postavljali u obližnjem mjestu Orchies u suradnji s općinom; radili su s konjima na školskoj ergeli – timarili su ih, čistili, učili o načinu funkcioniranja aktivne staje za konje, čak su ih svi i jahali”, rekla nam je Rejhana.
Osim svakodnevnog rada na školskom dobru, učenici su imali priliku posjetiti i sajam u mjestu Brugge u Belgiji i značajna poljoprivredna gospodarstva u okolici i u razgovoru s poljoprivrednicima iz prve ruke saznati sve o razlikama u načinu rada u poljoprivredi u Francuskoj i u Hrvatskoj – uočili su snažan naglasak na organsku proizvodnju i održivi razvoj, za što dobivaju velike poticaje, upoznali su način prodaje proizvoda putem automata u selu kako bi i svojim sumještanima približili dobrobiti organske proizvodnje, način obrade tla i razlike u vrsti i kvaliteti tla u Hrvatskoj i Francuskoj i još mnogo zanimljivih i korisnih stvari.
„Na mobilnosti sam naučio neke od modernijih metoda i načina na koje oni obrađuju tlo i uzgajaju pojedine kulture tako da smanje korištenje pesticida i primjenjuju organski način uzgoja. Najviše su mi se dojmili konji! S radom s njima se nisam nikada do sada susreo i oduševio sam se!“, rekao je Leonardo iz 2.a razreda.
Svaki dan im je, kaže Nuhanović Tadija, bio ispunjen od jutra do mraka, ali učenicima nije bilo niti najmanje teško pratiti taj tempo, jer im je sve bilo zanimljivo, imali su mnogo pitanja i upijali su nova znanja i ideje od kojih će mnoge kasnije zasigurno iskoristiti na svojim obiteljskim gospodarstvima, a neke će se primijeniti na školskom dobru Poljoprivredne škole Vinkovci. Učenici su oduševljeni partnerskom školom i mogućnostima za praksu koje škola pruža svojim učenicima, a najviše im se svidio rad s konjima, za što u matičnoj školi nemaju prilike – mnogi su sada kroz svakodnevni rad s njima otkrili ljubav prema konjima i planiraju se time baviti u budućnosti.
Vikend su učenici proveli upoznajući nova mjesta – subotu istražujući Lille, a u nedjelju je došao na red i dugo očekivani Pariz. Obišli su glavne znamenitosti tijekom dana, a predvečer se popeli i na Eiffelov toranj i divili se gradu s visine.
Nakon dva tjedna učenici su se vratili puni utisaka i s još većom željom sudjelovati u novim projektima od iduće školske godine. Za to će zasigurno dobiti priliku, budući da je škola dobila Erasmus+ akreditaciju i osiguranu financijsku potporu za provođenje projekata u strukovnom obrazovanju sve do 2027. kako bi ostvarila svoje ciljeve modernizacije obrazovanja u poljoprivredi i stvaranja kompetentnih mladih poljoprivrednika s poznavanjem suvremenih tehnologija koji će doprinijeti razvoju svojih gospodarstava i regije.
„Naučio sam puno o mentalitetu francuskih ekoloških poljoprivrednika koji traže probleme i rješenja u poljoprivredi kako bi iskoristili zemlju koliko god mogu, a da time uštede na pesticidima i ostalim ne-ekološkim materijalima koje koriste za proizvodnju kultura“, dojmovi su Denisa iz 4.a razreda.