Osim odlaska na misu, blagoslova hrane te uskrsnog doručka u krugu obitelji, slanje uskrsnih čestitki i ispisivanje lijepih želja nekada je činilo Uskrs. Bio je to jedan izuzetno topli običaj koji su svi rado njegovali, smatrajući ga neizostavnim dijelom tradicije, no danas se gotovo u potpunosti izgubio.
Tradicija dobrih želja nekada je izgledala potpuno drugačije. Lijepo ukrašene, s motivima Uskrsa, vjerskog zajedništva i obiteljske idile uskrsne čestitke bile su razlog više zbog kojega smo odlazili do pošte i članovima svoje obitelji, prijateljima i poznanicima slali znak pažnje. Pojavom mobitela i interneta “ručno” pisanje i slanje čestitki zamijenjeno je sms porukama i naljepnicama na Viberu ili WhatsAppu. Ovog tradicionalnog načina čestitanja ne odriče se još samo manji broj starije populacije, dok nove generacije čestitke izložene na prodajnim mjestima ni ne zamjećuju.
To nam je potvrdio i Robert Plavuš, vinkovački poštar koji kaže kako ljudi danas jednostavno ostanu iznenađeni kada u ruke prime takvu čestitku. „Kroz 11 godina otkako radim u Pošti slanje i primanje čestitki za Uskrs postepeno se smanjivalo sve do danas kada taj običaj gotovo više ni ne postoji. Sve ide preko telefona pa čak i stariji, otkako su naučili služiti se tehnologijom, radije šalju „stikere” nego čestitke. Zadnjih godina možda ih skupimo desetak mjesečno i to su najviše oni iz Austrije i Njemačke koji ovdje imaju nekoga svoga”, napominje Plavuš dodavši i kako je to jedan od razloga zašto veliki žuti poštanski sanduci uglavnom zjape prazni.
Na području Vinkovaca ima ih oko 10, poštari ih moraju prazniti svaki dan, no, ističe naš sugovornik, posla tu baš i nema. „Prije su vrvjeli pismima, osobito u blagdansko vrijeme. I bilo je jednostavno – zalijepiš markicu i ubaciš. Sada je većina sanduka prazna, dnevno skupimo do 15 pisama u cijelom gradu”, dodaje.
Iz Hrvatske pošte pojašnjavaju kako se trend pisanja i slanja fizičkih čestitki smanjuje više od 20 godina, najviše zbog pojave digitalnih tehnologija za komunikaciju i novih generacija koje odrastaju s tim tehnologijama. Unatoč tome, kažu, trend je u posljednjih nekoliko godina stabilan jer se čestitke za druge prilike poput krštenja, krizmi ili rođendana prodaju tijekom cijele godine. U predblagdansko doba prodaja čestitki raste što znači da je dio korisnika i dalje vjeran fizičkim uskrsnim čestitkama.
„Brojni korisnici koji njeguju običaj slanja čestitki šalju ih redovito. Isto tako, svakome je drago primiti rukom pisanu čestitku, koju je netko odabrao baš za nas”, tvrde u Pošti.
Trend pada broja čestitki dodatno je izražen u proteklim godinama zbog pandemije, kada je u blagdansko vrijeme zbog epidemioloških mjera i propisanih samoizolacija značajno pao broj korisnika u poštanskim uredima. Napominju i kako se na tržištu može primijetiti da čestitke danas sve češće zamjenjuju paketi, odnosno korisnici uz čestitku šalju i prigodan poklon, što ne ulazi u statistiku čestitki.