Vezati sigurnosni pojas prilikom ulaska u automobil danas bi trebalo biti nešto kao dobar dan i stvar navike, a olakotna je okolnost što nas u većini automobila na njega upozorava senzor, vjerojatno namjerno iritantnog zvuka kako bi nas podsjetio na obveznu radnju. U protivnom posljedice mogu bit kobne što je cilj spriječiti upravo ovakvim akcijama kontrole prometa.

„Nažalost, i u nedavnim prometnim nesrećama vozači koji nisu imali sigurnosni pojas zadobili su ozljede koje se ne bi dogodile da su bili vezani. Suputnici koji su bili vezani prošli su bez ozljeda. Brzina je ključna, no i manji trzaji znaju zakomplicirati život jer je zakon fizike pri vožnji vrlo egzaktan. Poglavito pri frontalnim udarima dvaju vozila u kojima se tijelo prvo kreće prema nazad, potom automatski prema naprijed nakon čega uslijed impulsa sile prsnim košem udaramo u upravljač vozila,” pojašnjava Tomislav Pandžo, pomoćnik načelnika za sigurnost cestovnog prometa i preventivu PU VS.

Nekorištenje sigurnosnog pojasa u vožnji jedan je među četiri glavne ubojice u prometu. Ujedno je to i povod preventivnih ovotjednih policijskih kontrola na županijskim prometnicama, a akcija se provodi u svim zemljama članicama mreže europskih prometnih policija ROADPOL. Tijekom prošle godine na području vukovarsko-srijemske policijske uprave utvrđeno je i sankcionirano 1 605 takvih prekršajaza razliku od 2019. u kojima ih je bilo gotovo dvostruko 2 075.

„Pozitivni pomaci itekako su vidljivi. Vozači su svjesniji, a čemu u prilog ide i posljednja prometna statistika sa svega 9% onih koji nisu bili vezani u prometnim nesrećama. Uvijek to može biti bolje i stoga su nam redovito na rasporedu preventivne akcije i kontrole na cestama koje pozitivno utječu na prometnu kulturu i mijenjaju ponašanja na bolje,” ističe pomoćnik načelnika za promet.

Žene su i kod pojasa ipak malo odgovorniji vozači premda su danas te razlike minimizirane. U to smo se i sami uvjerili jer od svih zaustavljenih automobila prilikom naše novinarsko-policijske patrole, samo jedan muškarac nije bio vezan.

Svjestan prekršaja, sugrađanin je pohvalio ljubaznost policajaca. Čitao je, kaže, o najavi akcije, no trenutak odsutnosti, kraća relacija i, rekli bismo, peh, rezultirao je famoznom policijskom lizalicom koja ga je pozvala sa strane.

Kaznu će, odlučio je, platiti na licu mjesta odnosno u roku tri dana jer se tada umanjuje za 50%, na 500 kuna.



Policiji je cilj ovakvim akcijama preventivno djelovati zbog čega ih medijski i najavljuju kako bi utjecali na svijest vozača i izbjegli kažnjavanje koje je predvidio zakonodavac.

Ante Ferić redovito se veže pri vožnji. „S obzirom na to da sam poljoprivrednik, često mijenjam vozila ovisno o poslu kojeg tijekom dana obavljam pa je i to jedan od načina kako vodim računa o sigurnosti,” kaže potvrđujući pojas dobrom navikom.

Komunicirati s ljudima je najljepše, ali i najteže. Prošla su vremena kada je policija trenirala strogoću iako se nerijetko dogode i nelagodne situacije. Postavimo li stvari da čuvari zakona samo rade svoj posao, a u ovom slučaju u pitanju su ljudski životi, treba krenuti od toga kada im nešto zamjeramo. Lijepa riječ, složit ćemo se, otvara sva vrata, pa kada smo i prekršajno krivi.

„Radimo svoj posao, a ljudi su nam pri tome bitni. Ovo je naš grad u kojem živimo i radimo i važan nam je korektan odnos s građanima. Tu smo zbog njih i njihove sigurnosti. Vozači su većinom korektni i upoznati sa svojim pravima pa ih zanima mogu li, u ovakvim situacijama, prvo dobiti upozorenje. Budu sretni kada je nakon provjere odgovor pozitivan, a kako bi izbjegli novčanu kaznu i kaznene bodove,” govori o svojim iskustvima prometni policajac Ivan Minga.

“Ne krećem dok nisam vezan i ne upalim svijetla. To mi je prvo i onda sam bez brige, isključivo radi sebe i osobne sigurnosti. Kazne jesu velike, no nisu mi motiv. Sigurnost i ozbiljnost u prometu iznad svega čim sjednem u vozilo”, rekao nam je savjestan vozač, umirovljenik Žarko Bobić nekada profesionalni vozač i to je dobra navika koja mu je ostala.

Roditelji s manjom djecom najvećim dijelom koriste autosjedalice. Od ukupno 704 kontroliranih, zatečenih je u prekršaju 17 vozača čiji mališani nisu bili osigurani. Policija teži da taj broj bude nula s obzirom na to da su u pitanju dječji životi. Teenageri, koji jedva čekaju premjestiti se na mjesto suvozača, više ne ovise o dobnoj granici nego isključivo o visini djeteta koja minimalno treba biti 160 cm.

Preventivne akcije kod većine vozača tijekom posljednja tri desetljeća urodile su plodom čemu u prilog ide i statistika. Isprike su uglavnom nedavno uključenje u promet, namjera vezanja i kraća relacija.